پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204252
عيدي امسال چقدر است؟
تاریخ انتشار : 1394/11/18 10:37:37
نمایش : 969
به‌زودي پرداخت عيدي ۱۳ ميليون شاغل مشمول قانون کار به مبلغ ۱۴۲۴۰۰۰ تومان تا نهايتا ۲۱۳۶۰۰۰ تومان آغاز مي‌شود که البته رقمي بين ۲۷۴۰۰ تا ۹۸۴۰۰ تومان هم به عنوان ماليات از آن کسر خواهد شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به‌زودي ماه پاياني سال از راه مي‌رسد و طبق قانون ۱۳ ميليون مشمول قانون کار و شاغل در بخش‌هاي مختلف کشور بايد يک بسته ويژه حقوقي تحت عنوان عيدي پايان سال از کارفرمايان خود دريافت کنند. عيدي کارگران نيز طبق فرمولي که سال‌ها پيش در مجلس به تصويب رسيده است، پرداخت مي‌شود.

بر مبناي قانون موجود، هر فرد مشمول قانون کار به نسبت ماه‌هاي کارکرد خود از کارفرما عيدي دريافت خواهد کرد. به بيان ساده تر، اگر فردي که مشمول قانون کار است و در تمامي ماه‌هاي سال با کارفرما قرارداد داشته و مشغول به کار بوده، دو تا سه پايه حقوقي مصوب شوراي عالي کار در سال جاري را به عنوان عيدي دريافت مي کند.

همچنين افرادي که کمتر از يکسال در واحديي مشغول به کار شده باشند نيز به نسبت ميزان کارکرد عيدي محاسبه و پرداخت مي شود. در اين خصوص فردي که ۳ ماه در شرکتي مشغول به کار شده باشد، به ميزان ۳ ماه عيدي دريافت خواهد کرد.

حداقل دستمزد مصوب شوراي عالي کار براي سال جاري ماهيانه ۷۱۲ هزارتومان است؛ بنابراين امسال نيز کارگران مانند سال‌هاي گذشته به ميزان ۲ برابر حداقل دستمزد يعني مبلغ يک ميليون و ۴۲۴ هزار تومان عيدي دريافت مي‌کنند. کارفرمايان مي‌توانند در صورت تمايل و توان پرداخت، تا ۳ برابر حداقل مزد عيدي بپردازند که مبلغ آن ۲ ميليون و ۱۳۶ هزار تومان مي‌شود.

خالص پرداختي عيدي امسال کارگران

خالص دريافتي عيدي امسال کارگراني که ۲ برابر حداقل دستمزد را دريافت مي‌کنند، يک ميليون و ۳۹۶ هزار و ۶۰۰ تومان است. براساس ابلاغيه سازمان امور مالياتي کشور، حقوق و دستمزدهاي امسال تا مبلف يک ميليون و ۱۵۰ هزارتومان از پرداخت ماليات معاف است؛ بنابراين اين گروه از کارگران بايد بابت مبلغ ۲۷۴ هزارتومان عيدي ماليات بپردازند.

همچنين کارگراني که از سوي کارفرمايان خود ۲ ميليون و ۱۳۶ هزارتومان عيدي دريافت مي‌کنند، بابت ۹۸۶ هزار توماني که مشمول معافيت مالياتي نيست بايد ۹۸ هزار و ۴۰۰ تومان ماليات بپردازند؛ بنابراين خالص دريافتي امسال اين گروه از شاغلان بابت عيدي پايان سال، ۲ ميليون و ۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان است و اين رقم بالاترين ميزان عيدي قانوني امسال است که يک فرد مشمول قانون کار مي تواند دريافت کند.

اما شاغلاني که حداقل دستمزدشان بالاتر از حداقل مزد ۷۱۲ هزارتوماني مصوب شوراي عالي کار در سال‌جاري است، به همان نسبت ۲ تا ۳ برابر مي‌توانند عيدي دريافت کنند به شرطي که حداکثر مبلغ عيدي آنها از ۲ ميليون و ۱۳۶ هزار تومان بيشتر نشود.

به بيان ديگر، اگر فردي در سال‌جاري داراي حداقل مزد يک ميليون توماني است، احتمالا ۲ برابر آن با کسر ماليات را دريافت مي‌کند و ديگر امکان پرداخت عيدي به ميزان ۳ برابر حداقل دستمزد يک ميليون توماني به عنوان عيدي وجود نخواهد داشت. عيدي اين گروه از شاغلان در پايان امسال، يک ميليون و ۹۱۵ هزارتومان است.

برخي دست خالي به استقبال نوروز مي‌روند

البته در کنار موارد يادشده بايد به اين موضوع هم اشاره کرد که ممکن است کارفرمايي بخواهد به نيروهاي تحت پوشش خود مبالغي بيشتر از فرمول قانوني پرداخت عيدي به عنوان پاداش و هر عنوان ديگري بپردازد که از نظر قانون هيچ اشکالي ندارد و کارفرما مختار است در اين باره عمل کند اما کارفرمايان مجاز نيستند موارد قانوني يادشده درباره شاغلان مشمول قانون کار را رعايت نکرده و آن را دور بزنند.

همچنين ذکر اين نکته نبايد فراموش شود که بسياري از کارگران و مشمولان قانون کار هم نه تنها عيدي قانوني خود را هرگز از کارفرمايان دريافت نمي کنند بلکه پرداختي‌ها از سوي برخي کارفرمايان به صورت سليقه‌اي، توافقي، اجباري و يا با وعده پرداخت در آينده و سال آينده همراه مي‌شود.

بنابراين ممکن است بسياري از گروه‌هاي کم درآمد کارگري شاغل در بنگاه هاي خُرد و کوچک پايان امسال را با دستاني خالي و بدون فوق العاده و عيدي به استقبال سال نو بروند. بدترين حالتي که در مورد نپرداختن عيدي کارگران مي توان عنوان کرد، اين است که کارفرمايي توان پرداخت عيدي زيرمجموعه خود را داشته باشد اما از اجراي قانون و پرداخت حق و حقوق نيروي کار به دلايل واهي سر باز زند.

منبع:مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html